2:a Advent

"Idag är det andra advent och andra ljuset är tänt. I vårat hus är det advent" 

Helgen i sin korthet:

I fredags så åkte jag och Denise in till stan för att göra lite små ärenden och det som är ett måste när vi åker in till stan....kaffe uppe på CK. Denna gång fastnade mina blickar på en person som satt några bord bort. Förlåt Denise men jag kunde inte släppa blicken. Det är sådana här gånger som man tänker och hoppas att våra skattepengar kommer till rätta, till vården! Jag får ont i magen när jag ser människor som inte får den vård som dom igentligen behöver och framför allt har rätt till. Men jag kunde tillslut släppa blicken och konsetrera mig på vad Denise sa. Det var som vanligt jätte trevligt att träffas, surra och shoppa en stund.  

Fredagen bjöd på mer trevligheter. Jag bakade en saffranskaka efter middagen som vi sedan gick över till Perra och Marika och bjöd dom på. På receptet stod det "saftig och god saffranskaka" och den var riktigt god.

Lördagen bjöd på stadsbesök och After Shopping med Henriksson´s. Jag och Henke har verkligen julklappslistan under kontroll nu. Eller rättare sagt jag har den under kontroll. Det är inte många inköp kvar. Och det känns hur skönt som helst. Då har man tid till att bara mysa och umgås istället för att stå i lååånga köer sen.

Under lördagskvällen började med hockey hemma hos Perra & Marika och slutade med kortspel hemma hos oss. Alexandra och Kim följde med sin pappa på julmiddag, men kom hem senare. När det gäller kortspelet. Fråga vem som blev kung om och om igen? Jag ska inte säga vad dom andra blev (fniss)

Söndagen började med adventsfika. En trevlig tradition som vi denna söndag fick bjuda Elina på. Hon sov nämligen över.

Sedan blev det pajlunch hemma hos Henkes mormor och morfar. 
Och jag måste verkligen få skryta upp Henkes mormor. Hon gör en grymt god tårta, helt oslagbar. Hm, tror att jag ska önska den i present nästa gång jag fyller år. Det går inte beskriva med ord, men den är grym.


Andra advent bjöd på så mycket mer:
Vi åkte till pappas grav och gjorde advent fint.

Vi bakade årets pepparkakshus. Samtidigt som julmusiken ljuder från rummet.



Vi gjorde julens måste, apelsiner med nejlikor.


Torkade apelsiner.

Och vi avslutade andra advent med glögg. Ja, igen! Det är ju det som är en av julens höjdpunkter, glögg. Helg som vardag, lika mysigt vilken dag som helst. Och det luktar jul i hela lägenheten.

Och så här fint blev resultatet på dagens projekt.


Kommentarer
Postat av: Marika

Säger bara MYSIGT så beskriver det nog det mesta!

Kram på er! / Marika.

2010-12-06 @ 05:42:35
URL: http://marikahenriksson.blogg.se/
Postat av: mormor

vad fint det blir å mysigt,jag skurade tvättstugan jag,å satt dit gardiner.

2010-12-06 @ 09:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0