Hel- eller Halvsyskon?

Ordet halvsyskon tycker jag är ett idiotiskt ord, vad kommer det ifrån?
Hur kan någon vara halv?
Är man bara syskon med överkroppen då eller? Eller är det bättre att ta underkroppen? Svårt att välja vilken del som är bättre.
Det är väldigt laddat ämne för mig eftersom jag bara har "halvsyskon".
Jag fattar inte att man måste använda det ordet, att man ibland måste göra det för att förklara är en annan sak.
Och att många andra människor på nått sätt separerar halvsyskon och helsyskon, som om helsyskon är mer syskon än halvsyskon. Så kan det ju inte vara, det är inte rimligt. Älskar man bara sitt syskon 50% då? Den andra halvan, bryr man sig inte om?
Man kallar ju inte en morbror för "halvmorbror", men man är ju bara släkt från en sida.
Jag har allitd haft ångest över att jag bara har "halvsyskon", om det ordet fanns, om det aldrig blivit katagoriserat som hel och halv syskon undrar jag om den funnits där.
I och för sig är det ju jobbigt att inte ha en person att dela föräldrarna och släkten med.
Precis som jag alltid haft ångest för att jag inte har haft något jämnårigt syskon att dela uppväxten med.
Men det är ju lite krångligt med "halvsyskon" när man har två familjer liksom, och bara delar en sida. Och ibland har ju "halvsyskon" fler syskon och det kan ju vara konstigt,krångligt eller orättvist.
Nått av de värsta som finns för mig är folk som skiljer på sina hel och halv syskon, det tycker ja är väldigt elakt. Speciellt om halvsyskonen är ensambarn! Jag är inte känslig jag säger bara vad jag tycker och tänker. För mig finns det ingen hel eller halv, antingen är man syskon eller så INTE! Visst lever vi i 2000-talet. Trodde inte att tiden stog still på vissa ställen, men tydligen.

Jag har 3 barn med 2 olika pappor och dom älskar varandra lika mycket oavsett hel eller halv!
Dom är 100% syskon, inget annat! Vi är EN HEL FAMILJ, inte en halv!
Idag har jag blivit faster, en 100% faster som kommer att älska sitt nya "hela" syskonbarn som alla de andra "hela" syskonbarnen.

Sen är det upp till dig att tycka vad du vill! Men man kan ju fundera hur du tänker då. Man kan dela mycket på hälften. Men man kan inte dela på en människa utan att såra eller göra illa den personen.

Vem fn kom på ordet halvsyskon? 


Kommentarer
Postat av: Andreas

Jag andvänder ibland ordet hel och halv, men det är då jag beskriver våran något speciella familjeuppbyggnad för andra. Det finns bara en som jag inte räknar till helheten. Och mycket är för att honom har man inte lärt känna så mycket även om man bott i närheten. Men alla är ni mina syskon, och jag eran bror. Vi är alla samma blod, bara lite olika utspädda.

Förutom Johannes då, för han är ju av Tsar-blod ;)

Kram på dig Syrran.



ps. personen ifråga menade nog inget illa



ds. du ÄR min storasyster, haft mycket fin uppväxt med dig. t.ex då jag fick sova över mycket hos dig i alla dina otaliga lägenheter som du bodde i. Jag minns lite av en "dagbok" jag hade då, och den tiden hos dig var skön. Då kom man ifrån all skit jag hade på skolan då jag var liten. TACK!!

Synd bara att jag var så jobbig då jag var riktigt riktigt liten. Så jobbig att du stänge in mig i bilar då du skulle sköta mig ;)

2009-06-08 @ 17:32:36
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/
Postat av: Andreas

Det är lungt, jag minns inget från de du gjorde när jag var pytteliten, det enda jag minns om då jag tyckte du var "dum" var då du inte lät mig leka en gång för jag drog bara fram, men då lät Jörgen mig leka ändå ;P.

Kram.

Oj, fan jag har ju en matkasse i bilen. shit.....

2009-06-08 @ 17:48:37
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/
Postat av: Jenny

TACK, Andreas dina ord värmde jätte mycket. Tycker verkligen om dig som lillebror och en väldigt bra vän. Du är alltid välkommen hem till oss, tveka aldrig. Och DU behöver inte sova i skrubben då (fniss)och jag ska inte stänga in dig i någon bilen. Förlåt om din barndom har lite hemska minnen (fniss) Men det var av syskonkärlek jag gjorde det hihihih Kram

2009-06-08 @ 17:54:59
URL: http://www.jennygumman.se
Postat av: Marika

Intressant att höra hur du tänker. Jag är uppväxt med ett(hel) syskon, som jag knappt har kontakt med av olika anledningar och det gör mig ledsen. Om vi är hel/halv syskon spelar ingen roll för mig. Ett Syskon vill man ha nära och känna samhörighet med. Det är det viktigaste. Veta att den finns där för en när som helst och tvärtom. Så fortsätt stå på dig att syskon är syskon och inget annat! Jag skulle önska att jag och min bror hade bättre kontakt men man ska ju vara två om det....

Kram Marre.

2009-06-08 @ 19:33:41
URL: http://marikawikstrom.blogg.se/
Postat av: sommarflickan!

Du skriver så bra! Jag tycker att blodsband inte spelar någon roll, det är kärleken som gör en till syskon eller familj. Jag tycker du ska släppa din tankar om att dina syskon bara är dina halvsyskon, jag lovar att de älskar dej lika mycket även fast ni inte har samma blod! kramar

2009-06-08 @ 21:54:24
URL: http://ssommarflickan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vem vill vara hel eller halv? Ingen, måste vara den personen ifråga som känner sig halv. Trodde inte att det ordet fanns i ordlistan längre!

2009-06-09 @ 12:40:57
Postat av: Malin

Jag har ALDRIG tänkt så om min syskon, vi har alla 3 olika pappor. Men vi älskar varandra till 100%. Håller med dig. Vem FN hittade på ordet halvsyskon.

2009-06-09 @ 21:31:07
Postat av: Johan Lundgren

Hej! Jag kan bara säga att om den personen i fråga låg på operationsbordet och väntade på en ny njure. Då ska den personen veta att det kanske bara är DU som kan ge en njure till henne/honom. Då tror jag att man tänker efter......då borde ditt svar vara:

-Nej tack! duger man inte nu ska man inte duga sedan heller. Stå på dig! Kram Johan

2009-06-09 @ 21:35:49
Postat av: Jeanette

jag håller med! de suger! å liksom jag fattar inte vad som gör den stora skillnaden! t ex Peter.. jag ser honom som en bror även fastän vi inte e släkt på nåt sätt! men.. ändå

å jag ser ingen av er som "halv"fastrar/"halv"farbröder! ni e mina fastrar å farbröder å jag älskar er så :D

Kram :D

2009-06-10 @ 08:56:49
URL: http://jean1e.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag förstår vad du menar, men jag skulle vara glad om jag hade haft något syskon hel eller halv spelar igentligen ingen roll bara man hade haft nåt, men tur jag fick en stor familj till slut, men nu börjar ju dom fara ut ur boet, en efter en, men då kommer ju Kerstin vårt lilla barnbarn eller var det en hund:-) vi sköter i kväll me ,matte är på firma fest. kram på dej

2009-06-10 @ 22:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0