Hallonbullar med vitchoklad

Jag tyckte det såg så gott ut bullarna som Pernilla Wahlgren & Benjamin bakade så jag måste bara testa dom. Och sen så är det ju roligt med att baka något nytt och inte alltid göra samma / lika.
Så här kommer receptet även till dig, om du vill testa bullarna.

HALLONBULLAR MED VIT CHOKLAD


ca 20 st.

Grunddeg vetebröd:

100 gram smör

3 dl mjölk

50 gram jäst

1 ägg (rumstempererat)

1/2 dl ljus sirap

2 krm salt

10 - 11 dl vetemjöl


Fyllning:

1 dl hallonsylt

100 gram vit choklad (plus 75 gram till dekoration)

100 gram hallon

1 ägg till pensling


Sätt ugnen på 250 grader.

Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt degvätskan bli fingervarm. 

Smula jästen i en bunke. Tillsätt degvätskan. Lös upp jästen och rör ner ägget.

Tillsätt sirap, salt och nästan allt mjöl.

Arbeta till en smidig och blank deg.

Låt jäsa under bakduk på dragfri plats 30 - 40 min, till dubbel storlek. 

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig.

Kavla ut till en platta ca 30x40 cm.

Bred på sylten. Grovhacka chokladen och strö över den och hallonen.

Rulla ihop och skär i tjocka skivor.

Sätt bullarna i pappersformar på en plåt och låt jäsa till dubbel storlek ca 30 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg.

Grädda i mitten av ugnen 5 - 10 min.

Smält den vita chokladen till garneringen försiktigt i mikro eller över vattenbad.

Spritsa eller ringla över bullarna. Dekorera gärna med färska hallon och citron-mellis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0