Amsterdam, längtar redan!

Om 316 dagar! Ja, jag vet det är väldigt länge kvar. Men jag kunde inte hålla mig.
Jag var tvungen att kolla upp lite bilder och fakta om Amsterdam



Amsterdam är Nederländernas största stad, den officiella huvudstaden (den nederländska regeringen befinner sig dock i Haag). Staden har 750 000 invånare. Ungefär 50 procent av befolkningen har utländsk bakgrund. Enligt 2008 års Cost of Living Survey ligger Amsterdam på 25:e plats när det gäller dyraste städer att bo i.

Staden har över 50 museer och de mest kända är Rijksmuseum, van Gogh-museet, Rembrandtmuseet, Anne Franks hus. Vidare är staden känd för alla sina kanaler och de många cyklar som holländarna använder för att transportera sig med. Amsterdam har den största gamla stan av alla Europas huvudstäder, där det finns många kanaler och små gator.

Amsterdam räknas som världens mest liberala stad. Staden är också känd för sin rika cykelkultur; det finns mer än 700 000 cyklar i staden.

Strax utanför Amsterdam ligger en av Europas mest trafikerade flygplatser, nämligen Schiphol.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0