Smördegsbakelser med vit chokladmousse!

Hm, hittade ett recept i Charlotte Perrellis blogg. Jag tycker det ser så gott ut, kanske jag skulle ta och bjuda mina middasgäster ikväll på detta. Det ser inte så svårt ut och jag tror att alla kommer att gilla det. För vem tycker inte om det som är sött och onyttigt? Ju onyttigare, destu godare.


Man kan variera bären efter säsong.

10 st

Tid: En timme

Ugn: 225 °


Ingredienser

1 pkt djupfrysta smördegsplattor, eller 1 frp färsk smördeg

1 dl flytande honung


Fyllning:

3 dl vispgrädde

150 g vit choklad, grovhackad

ev vaniljstång, urskrapade frön

1 liter jordgubbar, i halvor

10 klasar röda vinbär  (kommer jag att hoppa över och ta citron meliss istället)


Tillagning:

Tina eventuellt smördegen. Dela plattorna så att du får 12 fyrkanter, ca 8 x 8 centimenter.

Skär tunna remsor av två av fyrkanterna. Tryck fast remsorna runt kanterna, så att du får en skål av varje platta, använd en gaffel. Värm honungen lätt så att den blir smidigare att pensla. Pensla alla bakelserna och grädda i ugnen tills de är gyllenbruna, ca 8 min. Låt svalna på galler.

Värm grädden i kastrull. Smält chokladen i gädden. Tillsätt ev vaniljfrön. Låt kallna och vispa den hårt.

Fyll smördegsbakelserna med moussen, garnera med jordgubbar.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för den goda maten å allt gott kram på er.

2009-07-01 @ 22:19:02
Postat av: Andreas

Hej.

Sorry om jag var lite hängig. var trött efter en het arbetsdag. Tur det snart är semester.



Tack för maten, gott.



Vi kommer att starta tidigt på måndagsmorgonen.



Kram på er.

2009-07-01 @ 22:40:07
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/
Postat av: Marika

Mmmm, det där såg verkligen gott ut!

/Marre.

2009-07-02 @ 06:56:51
URL: http://marikawikstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0