19:e Januari Hjärt- & lungräddning samt brandutbilning

Idag har det varit späckat schema. Vi började på morgonen med hjärt & lungutbildning. Och det var verkligen intressant. Varför får inte alla lära sig detta. Det borde ju vara obligatoriskt på gymnasiet. Jag kan säga jag hade ingen aning om hur man skulle gå till väga. Men jag hoppas att om jag kommer till en situation som kräver detta, att jag ingriper och ev kan rädda ett liv. Istället som många gör "titta på" eller "går där ifrån"
Men man vet ju aldrig hur man kommer att reagera förrän det akuta läget kommer.

Vi fick dessutom lära oss att göra en heimlich manöver på rätt sätt. Så nu kan Veronica vara lugn när vi ska gå ut och äta på lördag. Hihihih för hon var nämligen med om att sätta en köttbit i halsen när vi åt på Johanna i Parken. Hon klappade sig i ryggen men alla vi andra titta bara på henne och forstatte att äta.
-Vad gör hon?
-Är hon inte klok, slå sig själv i ryggen?
-Vad menar hon?
Vi förstog inte vad hon gjorde. Tills hon slog riktigt hårt och titta storögt på Roger. Då fattade vi.
-Aha, hon har satt något i halsen.
Marina reste sig upp och tryckte till. Kunde ju ha gåt illa om ingen fattade tillslut. Men man blir ju inte lika snabb i tänkandet med alkohol i kroppen. Men som sagt nu kan hon vara lugn. Jag fixar det. Hihihi Lita på mig.

Efter detta så hade jag och snygg Joel (Brandman) och då fattar ni alla, han har ju uniform = snygg (Fniss) ordnat med en hemlig brandövning med riktig rök. Och jag kan säga jag måste nog söka ny personal för alla brann inne utom Joel, jag & Roger. Det började med att när larmet gick under vårt personalmöte så sa dom:
-Vad är det som låter?
-Det tjuter.
-Är det ett larm? Kankse brandlarmet?
När dom fattade att det var brandlarmet så satt alla lungt kvar!!!! Jag var tvungen att säga:
-Hallå! Det brinner, vad gör ni nu?
Dom öppnade dörren och möttes av tjock rök i korridoren. Vad gör dom jo dom springer rakt in i röken!!!! Ingen tar nödutgången!! Mitt i röken stod Joel.
-Här kan ni ju inte gå då dör ni ju.
Då sa Kicki:
-Vad gör du här du ska ju vara på BB?
Hihihi ibland är dom så roliga. Det "brinner" och hon börjar prata om BB mitt i röken.

Ja, jag kan inte skriva om allt som hände för det skulle bli för långt, men som sagt var hade det varit på riktigt så hade många brunnit inne. Det bästa av att vi var så dåliga är att vi ska göra om det igen. Hur kan man bli så snygg i uniform? (Fniss) Men Henke är ju snygg oxå och han behöver ju inte en uniform. Där räcker det ju med T-shirt hihihih

Nä nu måste jag sluta för jag och Alexandra skall på Friskis & Svettis. Ja, ni läste rätt vi skall på ett gympapass och svettas lite. Jag kommer väl att få hjärtsnörp, min kondis är ju inte den bästa. Men det skall det bli ändring på hoppas jag.

Kommentarer
Postat av: mamma

ernst hade uniform,bernt hade uniform,å holger

jag var i duschen på skega när larmet gick en gång,den enda som sprang ut var jag.(inte naken)

kram

2009-01-19 @ 22:25:42
Postat av: Kicki

Nej nu måste jag lägga in en protest! Jag överlevde också eftersom jag tog nögutgång istället för rökutgång! Sådetså! :) Och jag är ganska säker på att nån annan sa det där om BB. Jag bara tänkte! ;)

2009-02-02 @ 15:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0